Som lovet, her kommer noen enkle tips på raske måltider som frokost, lunsj eller mellommåltid. Egg kan med fordel være en fast del av kostholdet hver dag, det er rikt på proteiner, fett, vitamin B2 og vitamin D samtidig som en kilde til godt kolesterol. Det finnes utallige måter å tilberede egg på, det gjelder bare å finne sin favoritt i mangfoldet. Selv har jeg en forkjærlighet for posjerte egg, og det er faktisk ikke veldig vanskelig eller tidskrevende, dog noe «try and error» i starten kommer du nesten ikke foruten. Når posjeringen sitter, da sitter den og det beste med å posjere et egg; hele prosessen tar 3 små minutter.

Det viktigste her er at du har ferske, romtempererte egg. Så når du er i butikken, velg den pakken som står bakerst i kjøleskapet, den er som regel sist inn. Sett pakken meg egg på kjøkkenbenken i god tid før du skal posjere, nå må ikke egg ligge kjølig så om du har en liten kurv på kjøkkenbenken du fyller på hver kveld så får du mye bedre egg, om det er posjerte eller kokte. Når du skal posjere egg er det mye prat om eddik i vann for å gjøre prosessen enklere. Dette droppet jeg helt og det fungerte utmerket uten.

Så hvordan posjere et egg:

  1. Finn frem en medium kjele, du vil ha litt dybde når du skal slippe egget i vannet. Fyll godt med vann. (evt spar deg selv litt tid og kok opp vann i en vannkoker først)
  2. Kok opp vannet på medium varme til små bobler dukker opp, du vil ikke at det koker. Ha i en klype salt.
  3. Knekk et stort egg i en kopp
  4. Lag store sirkler med en skje i vannet slik at du skaper en type strøm. Dette vil hjelpe deg til å binde eggehviten til plommen.
  5. Hell forsiktig egget fra koppen i en jevn bevegelse midt i vannet
  6. Egget begynner å koke umiddelbart og blir hvitt. Forhåpentligvis ser du hvite tråder samle seg rundt plommen. Om kantene er litt ujevne gjør ikke dette noe.
  7. Avhengig av størrelsen på egget tar det ca 2 minutter for et bløtt posjert egg og opptil 4 minutter for et fastere.
  8. Sjekk egget med enn hullsleiv (en skje med hull) og trykk lett på de for å se om de er ferdige. Legg så de posjerte eggene på et tørkepapir for å renne av seg.

Server på nystekt brød med en fersk blanding av kokte erter og most avokado, toppet med havsalt og grovkvernet pepper. Rødbethummus er et fantastisk tilbehør og lages veldig enkelt med kikerter, kokte rødbeter og tahini.

Til denne varianten har jeg brukt:

1 boks økologiske kikerter
280 g kokte rødbeter (yes jeg kjøpte ferdigkokte)
30 g tahini (sesamfrø paste)
Saften fra en stor lime
1 hvitløksfedd
Smak til med salt, pepper og chilli

Kjør alt i en god blender eller håndmixer til du står igjen med en glatt og jevn blanding. Denne hummusen er utrolig smakfull og passer til alt fra pålegg til brødskiva, topping i salater, som dip eller tilbehør på middagstallerkenen. Den kan stå flere uker i kjøleskapet, er proppet med proteiner og sunt fett. Et must, helt enkelt.

Håper dette falt i smak, og tagg meg gjerne på instagram så jeg får sett at dere prøver oppskrifter og tips fra meg. <3